lørdag 26. oktober 2013

Å dyrke selv - litt om hva og hvordan


Det viktigste tingene man bør ha klart for seg når man ønsker å dyrke litt selv er:
1) Spiser vi denne grønnsaken og 2) kan den vokse hos meg uten større problemer? 


Mye av det jeg forteller om her inne bygger på egne erfaringer, på godt og vondt.

Selv har jeg i mange år hatt en forkjærlighet for å dyrke bønner. Besteforeldrene mine dyrket bønner. De ble stelt med andakt, og bestemor laget divese stuinger og retter med bønner i. Så jeg sådde og dyrket bønner. Jeg til og med forvellet bønner i store mengder. Fryseren er full av de enda! For det var en glipp i planen min. Jeg hadde glemt at jeg ikke liker bønner! Man skulle tro at det ville gå opp et lys for meg det første året med storproduksjon av bønner, men nei. Jeg truet de ned i wok og panneretter, og vi tygget det i oss, mens mye sto igjen på plantene og aldri ble brukt. Og hvorfor? Fordi jeg dyrket bønnene til minne om mine besteforeldre mer enn fordi vi ønsket å spise de.

Jeg tok poenget til sist, og har de siste årene ikke dyrket bønner. Sukkererter og gulrot, de er mye mer populære på kjøkkenet mitt, om de kommer så langt før de blir spist. Jeg vil dyrke grønnsaker, ikke minner. Kanskje har jeg noen bønner igjen en dag, men da snakker vi små mengder.

Den andre feilen jeg vil dere skal lære av er det med å hige etter det man ikke kan få. Jeg tror det gjelder mange områder i livet. For meg og mange hagevenner, så gjelder det veldig når vi handler inn til hagen. Jeg bor på Øvre Romerike, klimaet er ikke akkurat tropisk, og H4-5 begrenser virkelig utvalget. Drivhuset mitt er lite, man må velge med hard hånd. Så, hvorfor insisterer jeg på å alltid prøve meg på meloner? Meloner er varmekjære, trenger lang vekstsesong, og gir ikke veldig stor avling. Jeg støvsuger alle frølister jeg kommer over for å finne meloner som kanskje er litt mer kuldetollerante, kanskje utvikler seg litt rasker, kanskje kan gi noe som ligner en avling her hos meg.

Og hvorfor gjør jeg det fortsatt,  når jeg vet det er dumt? En slags planteverdenens svar på "jakten på den hellige gral", eller å få til det umulige. Et Kanandisk frøfirma gir ut t-skjorter med teksten: "I consider every plant hardy until I have killed it my self". Og der har du det i et nøtteskall.

Nå kommer vi til det punktet der jeg ber dere gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør. Jeg er klar over egen idioti. Dere trenger ikke repetere den. Vil du ha store og saftige planter i hagen på H4-5, så dyrk squash. De finnes i utrolig mange variasjoner. Lange, runde, stjerne og diskosformede. Grønne, hvite, gule og stripete. Gode å spise er de også! Kan bakes, grilles, fylles, brukes i diverse rare retter. Sunt og godt.

Så når dere ser en plante på en flott frøside, så tenk dere om! Liker du den fargerike grønnsaken du har stirret deg blind på, og trives den hos deg? Gøy å prøve ut nye saker, men om du er fersk i hageverdenen, så sats heller på det som er litt enklere, litt sikrere og smaker garantert godt!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar