fredag 6. november 2015

Hvitløk


Hvitløk er en glimrende grønnsak for oss som synes våren blir litt travel. Den såes helst på høsten, og krever ikke veldig mye tilsyn. Litt luking, jorddekke og godt med næring, så er du i mål. 


Generelt så snaker vi om at det finnes to typer hvitløk. De med myk stengel og de med hard. Det er de med myk stengel vi ser i butikken, flettet sammen i kranser og lengder. De dyrkes det mye av i sydlige strøk. Der vinteren er tøff anbefales det imidlertid å dyrke den med hard stilk.

Det er viktig å velge setteløk med omhu. Mye av det som selges er navnløst, og ikke beregnet på vårt klima.

Jeg dyrker mest av Estisk Rød, men har også Alexandra og Ävrö. De er godt egnet for skandinavia.

Hvitløk formeres på to måter. Enten kan man dyrke fra hvitløkskløfter som man deler fra løkene, eller man kan ta vare på bulbillene i toppen og dyrke de i en sesong for å få setteløk. Bulbillene er ikke frø, de er genetisk like morplanten. Man samler de inn om våren, oppbevarer de tørt gjennom vinteren (jeg hadde mine i en åpen isboks i en hylle) og setter de så tidlig vår. De kan praktisk talt breidsås. Det kommer da en mengde småløk utover sommeren. Når graset visner, så høster man inn løken. Sorterer ut de man ønsker til sett, og tar resten inn på kjøkkenet for konsum. Setteløk bør settes om høsten, gjerne såpass tidlig at de får utviklet seg litt før frosten kommer.

Hvitløk krever meget næringsrik jord! Jeg bruker en hel del hønsegjødsel på mine. De reagerer positivt på høg jordtemperatur (fram til et visst punkt) da det gjør at de kjemiske prosessene i planta går raskere, som igjen fører til bedre vekst.
Har positiv erfaring med å dekke med gressklipp mellom radene,  jeg er forøvrig lite platet av snegler så det må man vurdere ut fra egne forhold.
Jorda bør være drenert, den liker ikke å stå i vann.

La hvitløken stå til den visner litt. Jeg høster oftest ikke inn min før i slutten av september, selv om jeg vet at i Danmark er man gjerne tidligere ute. Der starter løken imidlertid å vokse mye før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar