fredag 25. oktober 2013

Men hvor skal maten komme fra da?


Avisene har vært fulle av det i det siste! Den ene matskandalen etter den andre. Brød er usunt, kjøtt inneholder rester av legemidler og guffe, store internasjonale planteværnmiddelprodusenter presser drittprodukter på bønder i beste mafiastil, om vi tror diverse nettsteder. Og kan vi tro det vi leser på nett? Hvilke muligheter har vi? Og hvor skal maten komme fra?


Ja, hvor skal maten komme fra? Hva kan vi spise? 
Hva er trygt å gi ungene våre? Hva vil ikke føre til hormonforstyrrelser og giftskader og alt mulig rart?

Min bakgrunn er fra landbruk og hagebruk. Matproduksjon i ulike former er utdanninen min, det har vært yrket mitt i mange år. Selv om jeg nå jobber i en annen bransje, så har jeg blitt stadig mer bekymret for mat de siste årene. 

Sist år tok jeg en besluttning. Vi skal bli en mer miljøvennlig og økologisk familie. Vi skal fokusere på helse og spise kortreist mat som er så økologisk bærekraftig som mulig. Vi har en stor hage rundt huset, og hva er vel mer naturlig enn å dyrke det som dyrkes kan i hagen? 

Og hva kan vi spise? Når vi vil være så flinke som mulig? Jeg skal drøfte temaet fra mange vinkler her inne, men tommelfingerregelen er vel; spis kortreist, velg årstidens grønnsaker (så kommer det ikke fra andre siden av kloden), les på pakker og styr unna biff fra Brasil og fisk fra Peru. Ingen kan redde verden alene, men sammen kan man gjøre en forskjell. Unngå produkter som utarmer jorda og de fattige bøndene som dyrker den. Ikke tro på grønnvasking av varer, sett deg inn i saken selv. 

Og dyrk selv! Alle kan dyrke noe! Alt hjelper. 
Det du kan forsyne deg selv med, som ikke trenger å gå innom først produksjonsleddet, distribusjon og så matbutikken, det er økologisk, det. Mer kortreist mat finner du ikke. 

Det er mye vi kan dyrke, selv i en vinduskarm, som kan bidra litt til det store regnestykket. En balkong, rekkehushage eller villahage, man dyrker det man har plass til og lyst på. Jeg kommer til å forklare en del om grønnsaksdyrking her inne, det har vært jobben min i mange år. Og jeg skal unne meg å komme med litt filosofiske betraktninger. Mine meninger om mat og samfunn. Helse og mat. Mental tilstand og jord på fingrene. 

2 kommentarer:

  1. Så flott å se deg på blogg igjen! Gleder meg til å følge deg og tankene rundt mat og dyrkning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg har så mye meninger rundt dette, så jeg fant ut at det var best å begynne en ny blogg. Den andre har haltet veldig de siste årene. Har vært mye å gjøre, og så har man ikke rukket over. Nå starter jeg friskt, og håper deg varer :)

      Slett