tirsdag 29. oktober 2013

Hvitløken plantet og klar

Endelig fikk jeg tatt meg sammen og stukket hvitløken. De har ligget i en boks på kjøkkenet mitt i evigheter og ventet på den dagen da jeg har så god tid. Forøvrig ikke det eneste prosjektet som venter på den dagen. 


Men i dag var dagen her. Jeg klargjorde bedet der jeg skal ha hvitløk og andre løker neste år, og stakk fedd på pene rader. Det er såpass sent på året at jeg tok sjangsen på å bruke en del kukompost i jorda, sammen med en halv sekk "hagejord" (dvs stort sett rein torv) som jeg hadde stående. Løk krever mye næring. Samtidig er det skummelt å bruke kugjødsel for tidlig på høsten, jeg vil ikke risikere at de stikker hodet opp og tror det er vår. Ideelt skal røttene rekke å etablere seg, men den skal ikke spire.

Til våren skal de få påfyll av mer kukompost, noe hønsegjødsel og passes godt på. Har planer om å bruke plenklipp som bunndekker mellom løkene, vi får se hvordan det går.

Løkene mine fikk jeg av danske frøsamlere som overnattet hos meg en gang. De heter Estisk Rød, siden Lila fikk de med fra Estland en gang. Det er tredje høsten jeg stikker denne løken, første gang jeg har noe særlig mengde å stikke. Om avlingen går bra, så kan jeg kanskje ta litt av dette til kjøkkenet neste høst.

Det er en fordel om man får tak på setteløk som er tilpasset Nord-Europeisk klima. De greier seg bedre her enn de kinesiske man finner i butikkene, er blitt meg fortalt.

1 kommentar: