mandag 4. januar 2021

Noen ganger tar livet en skarp sving.

 Heisan, dere.

Nå er det igjen lenge siden sist. Tenkte det var på tide å dele hva jeg har gjort det siste året. Samtidig tar bloggen her en helomvending, da jeg ønsker å bruke den til å skrive om hva jeg dyrker og hvordan, på Island. 

I mars, da alt lukket ned pga viruset, så kjente både jeg og mannen at det var på tide å gjøre opp status på hvor vi var i livet. Det hele endte med at vi la inn et bud på et gartneri på Island, og jeg reiste over for å være klar til å ta over driften hvis nå ting gikk rett vei. Hadde sikret meg en jobb i forkant på svigerfamiliens golfbane. En litt annen type dyrking enn det jeg vanligvis driver med, men definitivt et hyggelig avbrekk. Utpå sommeren fikk vi finansieringen på plass, og 1, august overtok vi gartneriet. Det ligger på "hovedveien" til Gullfoss og Geysir, i samme kommune. 

Drivhuset har produksjon av bær. Jordbær, bringebær, og litt bjørnebær. Det har også eget bærutsalg. Vi fant i høst ut at det stopper en hel del turister hos oss, og det er mange hytter i området her. Planen framover er derfor å prøve å plusse på med litt likt og ulikt som kan selges i bærbutikken, 

Litt om drivhuset. Det er et godt gammeldags drivhus av glass. Bygget på 80-tallet, opprinnelig for snittblomstproduksjon, så takhøyden er lav i forhold til moderne drivhus for tomat og agurk. Det er 3 enheter, hver på 600m2. Ikke all verdens stort, med andre ord, men på grunn av måten det er bygget på vil vi kunne sette tak og endevegg og få nesten 600 m2 i tillegg, når vi får hodet over vann og kommer så langt. 

Oppvarmingen er vann fra varme kilder. Det er en veldig miljøvennlig måte å varme opp drivhuset på. Klimastyringen er elektrisk, vi har ulik natt og dagtemperatur. Bær vil ikke ha det så varmt som en del andre matplanter. Vi har lys i et hus. Der skal det inn jordbærplanter nå, og så plantes bjørnebærene og en rekke bringebær. Lyset er klassiske drivhuslamper. Vi skal vurdere litt alternativer når vi kommer så langt at vi setter lys over mere av produksjonen, men det med lys i drivhus er ikke et enkelt spørsmål. LED har vært prøvd ut. Problemet er at de avgir minimalt med varmeenergi og varmer dermed ikke opp bladene til plantene. Det blir feil for en del planter, og LED bør derfor brukes i kombinasjon med klassisk belysning, har jeg fått høre. 

Vi driver ikke økologisk, men så øko-vennlig som vi får til pr nå. Vi sprøyter ikke mot skadedyr, men setter inn nyttedyr som mesker seg på bladlus og eventuell spinnmidd. Med nyttedyr må man være i forkant og sette ut før det oppstår et problem. Formeringssyklusen på bladlus er såpass bratt at når du ser at du har en del, da har du veldig mange før du rekker å blunke!

Både bringebær og jordbær er ressurskrevende produksjoner. Man må kjøpe planter, planter inn i drivhus, har ca 8 uker forkultivering, mer når det er vinter og mørkt, og deretter kan man plukke bær i 5-7 uker. Så må det skiftes ut og man starter på nytt. Bjørnebær er faktisk mer OK sånn, de er "eviggrønne" og man kan sette inn planter i januar, få bær utpå våren, og plukke fram i november på de samme plantene, man trenger bare å stelle litt med de. 

Det er spennende å gyve løs på noe helt nytt. Å kunne bruke utdanningen sin og gammel arbeidserfaring. Jeg er glad jeg har jobbet med jordbær i veksthus tidligere, første gangen da jeg reiste over til Island. Jeg har så mange planer for hvordan jeg kan utvikle gartneriet framover, og har mer enn nok å gjøre her. Samtidig nyter jeg dagene. Lite trafikk. Frisk luft. Et vær som til tider røsker og river litt i en. Utrolig vakker natur, og mange naturfenomen! 2021 drifter vi gartneriet helt fra starten av. Alt står og faller med beslutningene jeg tar. Det er spennende, og skremmende.

Hva jeg tenker framover? Hva jeg skal dyrke? Joda, det blir litt tomater. Både planter for salg, og muligens, om jeg får satt opp noen bue-drivhus, planter som jeg skal høste av for å selge frukter. Jeg håper å ha salg av grønnsaksplanter, jeg ønsker også å lage litt sommerblomster for salg, og skal starte stauder som trolig ikke er salgsklare før 2022, men de blir også sådd for hagen min. Her er det ikke mye fra før av, annet en gress, popler og noen grantrær. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar