søndag 24. november 2013

Paprika er sådd!

Da er endelig paprikafrøene i jorden. Jeg hadde planer om å så i midten av november, men det drøyde litt. Fordelen med å starte plantene nå er at de blir store og kraftige inne, og man kan begynne å høste grønne frukter alt i vinduskarmen. 


Siden jeg dro fram jord og potter, så sådde jeg like greit noen auberginer, tomater og agurker også. De to siste er det jo hakkende gal årstid for, men jeg tenkte å se om jeg kunne produsere litt til kjøkkenet under plantelyset, siden jeg uansett skulle fram med utstyret.

Og mens jeg var i farta, så fylte jeg noen jordbærkurver og bredsådde basilikum og to typer salater. De ble sådd tett, men jeg var usikker på spireprosenten, da frøene var gamle. Om det blir tett, så kan jeg lirke opp noen planter og fordele på flere jordbærkurver. Ellers så er det fint å bruke små planter som "baby leaf" i salater.

Etter at pottene var plassert der de skulle være, så ble de vannet forsiktig og dekket med klar plast. Den største faren nå er uttørking. Et frø som er på vei til å spire tåler ikke å tørke ut. Ettersom det kommer opp småplanter så vannes de forsiktig. I starten kun med vann, etter hvert skal de også få en svak næringsoppløsning. Når man starter forkultiveringen så tidlig, er det helt essensielt at man følger opp plantenes næringsbehov.

Kanskje roter jeg litt mer i frøsamlingen min og finner litt mer som jeg stapper i jorda de nærmeste dagene. Dere får følge med. Ett eller annet sted finnes det frø til physalis, diverse chili, og masse rare grønnsaker. Hovedproblemet med å dyrke i stua vinterstid er at luften her er for tørr for en hel del planter. Mulig man kan lage et "telt" rundt de av plast, for å holde fuktigheten der den bør være. Kan bli spennende å finne en løsning her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar