tirsdag 12. mai 2015

Våronn og så-tid

På denne tiden av året strekker dagene aldri til! Det er så mye man skulle ha gjort! Helst i går!
Jeg husker fra "gamledager" og landbruksskolen at det var sagt at en dag om våren tilsvarer en uke om høsten. At en dags forsinkelse nå når alt gror som om det får betalt for det vil gi en ukes forsinkelse senere når ting går i saktere tempo. 


Jeg gjør det jeg kan for å spare tid, så jeg forkultiverer bønnene mine. De som sås i drivhus i starten av mai for så å plantes ut i slutten av mai er mye raskere enn de som såes når jorda er varm nok for bønner. Bønner som såes for tidlig i kald og rå jord råtner. Det har jeg prøvd!

Mange planter fungerer best med forkultivering. Det jeg sår i starten på mai er bønner, mais, salat, kål og vårløk. De tre sistnevnte sår jeg flere ganger utover våren og forsommeren for å sikre en javn tilgang.

Nå er 17. mai like rundt hjørnet, og tradisjonelt planter man en del ut på den tiden. Det viktigste her er nok å følge med på langtidsmeldingen. Ikke plant ut ting når det er fare for frost! Og husk å aklimatisere de, herde de og dekke de med fiberduk! Gi de en myk overgang, så vil de raskere komme seg til hektene etter utplanting og vokse videre.

Det finnes så mange slags sorter og kultivarer! Mye rekker du fortsatt å skaffe deg, og så til eget bruk!
Hvorfor ikke ha noen bønner i blomsterbedet? Eller litt salat eller ruccola som kantplanter? En god miks av blomster og grønnsaker rundt huset! Eller på balkongen. I verste fall vinduskarmen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar