mandag 7. juli 2014

Agurksesong! Så nå kom det endelig et innlegg.

Jøje meg!
Noen sa at veien til helvete er brolagt med gode forsetter. Jeg får vel gi de rett i det. Jeg har så mye på hjertet, det er så mye jeg vil skrive om, men blogging, det har det ikke blitt noe av. 


Så hva har skjedd siden sist? Jeg har fartet land og strand rundt i jobbsammenheng, og brukt mye energi der. Hagemessig er det en super sommer. Den tidlige våren gjorde at jeg kunne ta det meste av våronna i påsken, inkludert å sette poteter, så gulrot, stikke sjarlotteløk mm. 

Hagen har jeg tatt i puljer, når jeg har hatt ork. Jeg har sådd mye nytt, fått fatt på en del nye frø, noen eksotiske planter og spennende opplevelser. 

Skal prøve å presantere en del av det. 

Jeg har rekordtidlig avling av poteter, tomater, agurk og masse annet. Har fått et lass med godt modnet hestegjødsel fra et hyggelig ridesenter som har gjort susen i hagen, plantene virkelig strutter. Har skapt meg problemer med å dyrke en mengde ulike bønner og erter. Har en visjon om å finne en "tørkebønne" som egner seg her hos oss. Både erter og bønner er verdifult tilskudd til kjøkkenet, og kan konserveres for vinterbruk. 

Jeg har som mål at hagen skal være der for meg og ikke jeg for den. At det skal være en aktivitet som gir meg energi, ikke tapper meg for det. Og sånn må nok denne bloggen være også. Jeg skriver når jeg har overskudd. 

På bildet ser dere forøvrig uteagurken (salatagurken) Green Fingers F1. Den er eventyrlig god. Jeg har alt høstet og spist en del av de. Selv når den uheldigvis blir forvokst, så er den ikke bitter. Jeg har 4 slag veksthusagurk i år, og 2 sorter frilandsagurk. 2 av veksthusagurkene og den ene frilandsagurken er sorter, ikke hybrider. Dermed har jeg et mål om å få frø fra de til eget bruk. Sorten 'Helene' er velig god, og kan absolutt konkurere med hybridene hva smak og dyrkingskvaliteter angår. De andre venter jeg spent på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar